filmul cu care Sergiu zice ca a fost la Hollywood in 1985 (la festivalul de film din LA ?!) si zicea ca a fost acuzat de prea mult nationalism-patriotism, era vremea lui Platoon...am vazut filmul in cinema la vremea lansarii lui si mi-a placut foarte mult, dar deh, aveam 15-16 ani... e povestea unui pluton din octombrie 1944 pina in prima zi de pace, 10 mai 1945, din Transilvania, in Ungaria, Budapesta si undeva in Cehoslovacia...
genericul de pe youtube(cu muzica atmosferica a lui Enescu, care-mi aduca aminte de genericul la Shining), primele 2 minute din clip, mitomanul care l-a pus scrie pe el ca e de la Stalingrad, pe munte bah ?...
Filmul are durata epica, 2 ore 35, doua parti, prima "Noi, cei din linia întîi", secundo tempo "Ultimul asalt", ca de obicei inegal si fantasmagoric dar nevertheless fascinant si sa vaz io cine mai face filme din astea in Romania vreodata /ever/never/nevermore . Cu aportul intregii armate in termen si al ministerului apararii, Nicolaescu gira batalii pe bune (aveam amici care fusesera in aramata la Vinatori de munte si au jucat in muntii Fagaras la secvenetle din "Muntii Tatra si radio Donau"), cu pirotehnii periculoase. Un asemenea efort ar costa azi zeci de milioane de dolari/euro...so fuggetaboutit...
imagini de la filmari, gasite pe un blog al unui cascador, RaduRusch
iata am gasit un articol despre castelul la Zlatna in muntii Apuseni, dat in anii '80 unei unitati miltare, care a fost ultradeteriorat de filmarile lui Nicolaescu (se vede bine pe film, e ultimul avanpost nazist) si care n-a mai fost renovat, apoi s-a furat ce mai era de furat, etc, etc...imaginea de Nicolae Girardi (plus Sorin Chivulescu, Mircea Mladin), montajul Gabriela Nasta, sunetul Anusavan Salamanian (nah, c-am updatat si imdb-ul)...
un plus, muzica lui Adrian Enescu, excelenta, in prima sa colaborare cu Serge (au urmat Ringul, Francois Villon, Mircea si Coroana de foc) si cu o tema eroica de fundal, cu tema tancurilor germane electronica si amenintatoare, asemanatoare cu cea a elicopterelor din The Killing Fields de Mike Oldfield, dar si cu orhestraii simfonice, si o tema de iubire gen Richard Wagner si Krimhilde.
Batalia cu tancuri de la mijloc e inspirata cred de cea din The Iron Cross al lui Peckinpah, intre nemti si tancurile rusesti. Bineinteles ca alt romanash patriotard care a pus-o pe youtube a tinut s-o treaca ca exemplu de "armata romana luptind cu Wermachtul"> E placut sa stii ca filmul bate viatza si Nicolaescu a rescris istoria in stil de serie B !
E si mai placut sa-l vezi pe Jorjacu (George Alexandru) tinar, slab si impertinent, sa vezi si alti actori azi diparuti, Stefan Iordache in rol de ofiter maghiar (!), Ion Siminie general german, Anda Onesa (fata lui Serge), Serge Nicolaesco (general ! nah, pai ?, imi place scena lui de introducere, dirijnd coloana cu bastonul, asa cum l-am vazut si la filmarile la Punctul Zero), Jimmy Besoiu (colonel), Ion Ritiu (prin statul major), boxerul Marian Culineac, Cornel Girbea-partizan care vorbeste franceza ! Silviu Stanculescu, Colea Rautu si Vladimir Gaitan -fac parte din armata sovietica...overacting (Valentin Uritescu zis Schopnehauer), bad acting si dubbing si filmul sta aproape de cele italienesti, macaroni combat, mai ales Enzo Castellari, despre a carui Batalia pentru Anglia am scris de curind aici (si Sub patru steaguri al lui Lenzi, Cinci pentru infern, etc).
orice s-ar zice jos palaria, in 1985 nu se face nici o referinta la comunisti si la gloriosul act de al 23 august, Emil Hossu zice la un moment dat ca a fost detinut politic...dar se trece repede [peste asta...extrem de nationalist (cu o mica tenata anti-maghiara am zice anti-horthysta), genul nostru propiu, i-as zice Mamaliga Combat , dansurile de montaj, cu morti rasucindu-se , lipsa de singe si inteleg ca tancurile nu sunt din epoca, ba mai mult sunt rusesti deghizate, da asta se intimpla si la cle americane nu mai vorbesc de macaroni...
dar iata ce zice chiar maitre Serge pe coperta dvului de la euroentertainment (intre timp dusi pe copca), care l-au scos in colectia SN in 2006:
"Dupa minunatul "23 august", trupele romane au luptat alaturi de cele sovietice pana la Budapesta. Acolo aveau o pozitie extrem de favorabila pentru a ajunge primii la cladirea Parlamentului Maghiar. Cu cateva zile inaintea atacului final, din ordinul direct al lui Stalin, romanii au fost "scosi" din Budapesta. Aceasta este una din povestile aflate in filmul meu, precum si aparitia evreului pianist care a devenit eroul filmului lui Polanski in 2003.
Cu acest film am fost selectionat la festivalul filmului din Los Angeles, o alegere care poate duce la Oscar-ul pentru film strain. Am avut un mare succces de presa. Spuneau ei ca "Noi, cei din linia intai" pare un film american.
Intr-un interviu dat postului "Vocea Americii" am spus lucruri destul de dure la adresa regimului din Romania. Nu stiam atunci ca dupa decembrie 1989 cinematografia romaneasca avea sa decada pana-n pragul falimentului. Am cunostinta impacata ca am facut tot ceea ce a depins de mine pentru a salva ce se mai putea."
acum, da, e adevarat, apre un evreu pianist intr-o casa pustie, asemanari flagrante cu Pianistul lui Polanski. CA si faza din Matrix pe care am gasit-o noi la HBO intr-Un comisar acuza si care apoi SN si-a insusit-o. Si la Spielberg in Schindler's List apare un pianist care cinta in timpul raidului ghettoului, de data asta nazist. E o tema recurenta in filmul de razboi, dar, da, coincidenta exista.
acum filmul a iesit din nou pe dvd, si la fel de restaurat cu dropuri de pelicula si fara nici un extra si in format fullscreen si nerecadrat, scos de filmele Adevarul intr-o noua colectie SN. Good business (ah, si subtitluri moca, cel putin pe cel din 2006, trebe sa stii ceva deutsch pt ca se vorbeste la greu!, mitt akcent auch )
3 din 5, 6 din 10 !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu