luni, 10 ianuarie 2011

RIP Peter Yates

regizor englez care a reinventat cinematograful american de gen cu Bullit (1968) ! A mai facut multe filme insa nici unul ca acesta, referential prin urmarirea din San Francisco,

prima cursa moderna din cinema (pe muzica jazzy a lui Lalo Schifrin!), si personajul iconic cool al lui Steve McQueen.

O filmografie eclectica, cu filme de Oscar, The Dresser (1983), Breaking Away (1979), si cult favorites, Razboiul lui Murphy cu Peter O'Toole (1971), The Hot Rock (1972) si Prietenii lui Eddie Coyle/Friends of Eddie Coyle (1973), un film noir, cu gangsteri one-of-a-kind, cu Robert Mitchum si Peter Boyle (coincidenta face sa ma fi gindit mult la Yates in perioada anterioara, am de vinzare un dvd original frantuzesc sigilat cu La guerre de Murphy -Aviz amatorilor !!!!, film pe care am avut onoarea sa-l vad in cinema cind eram copil, un film de razboi oarecum inrudit cu Regina africana dar si cu Duel in Pacific /Hell in the Pacific, al lui John Boorman. Apoi Bullit, se da mereu pe tcm, asa ca m-am uitat la o bucata, de craciun, la Brasov, fascinat de Robert Vaughn, singurul in viata dintre Cei sapte magnifici !

Iar Friends of Eddie Coyle se derula pe un ecran in The Town, pe care tocmai l-am vazut (Affleck ii aduce un omagiu). Dar primul film de Yates pe care l-am vazut a fost The Deep/Adincurile, un action adventure scris de Peter Benchley (Jaws), cu Nick Nolte, Robert Shaw si Jacqueline Bisset, care avea pe atunci in cinema (1977 !) taiata o scena de sex torida pentru vremea aia, si inca una violenta, imi aduc si acum aminte taietura brusca din scena (era si ceva cu voodoo), se intimpla la multe filme din epoca, se mai taiau si-n cursul distributiei in sali, deci luni vedeai o urma de sin iar miercuri nu mai era (sau poate-l pastra proiectionistul amintire, gen Nuovo Cinema Comunisto)...

Back to Yates. A inceput in televiziune, regizind episoade pentru Sfintul si apoi Danger Man (cu "prizonierul" Patrick McGoohan) si a debutat in 1967 cu ROBBERY, un film cu urmariri despre un jaf, inspirat din Marele jaf al trenului. Datorita acestui film a fost chemat la Hollywood sa regizeze Bullit!!!
A fost nominalizat la Oscar pentru The Dresser (cinci nominalizari, no wins) si Breaking Away. Chiar aseara m-am uitat dupa dvdul la Breaking Away (cinci nominalizari, premiu pentru scenariu). Am dvd-ul pe raft de vreun an dar n-am apucat sa-l vad. E considerat cel mai bun film despee ciclism facut vreodata. A fost nominalizat la categoria cel mai bun film si cea mai buna regie la Oscarul din 1980, alturi de Being There (la care ma uitam aseara pe TCM si vroiam sa vad cine i-a furat lui Peter Sellers Oscarul de interpretare), si am aflat ca Dustin Hoffman in Kramer Vs. Kramer (filmul care mi-a spart mie arcada :-( but that'a nother story). Celelate doua filme care concurau penrtu BesT Picture erau: All That Jazz si Apocalypse Now ! D-ale Oscarului !
Yates a mai facut in anii 80, un adventure fantasy SF, Krull (1983),

cross intre Star Wars, Willow si Excalibur, al carui dezavantaj e ca actorul lead, Ken Marshall e uitat azi, thrillere inegale, Suspect, Eleni, Casa de pe strada Carroll, Anul cometei. Peter Yates a murit dupa o lunga boala pe 9 ianuarie 2011. Avea 81 de ani. Nu a mai facut un film din 2004.
trribut in Empire aici

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu