INTO THE ARENA*
Alin Ludu Dumbrava / Art & Roll, 2000. Pus acum aici pentru comparatie cu Gladiator II.
Filme de acest gen nu se
mai fac de 35 de ani incoace. Costul unor asemenea superproductii
(numite de italieni Peplum si de americani Toga and Sandals movies)
era imens -figuranti, costume, decoruri, staruri, cai, pirotehnie.
Lovitura de gratie a dat-o Cleopatra (1963),
un urias esec de public, cel mai scump film al vremii sale, cel care
si-a falimentat producatorii in asa hal incit Hollyood-ul a pus
definitiv sub cheie genul. Cele mai bune mostre ale acestui gen de
spectacol cinematografic sunt Ben-Hur
(William Wyler, 1959), Caderea imperiului
roman (Anthony Mann, 1964)si Spartacus
(Stanley Kubrick, 1960). Asta pina la Gladiator.
Pentru ca filmul lui Ridley Scott este mai mult decit un simplu
peplum si se ridica net peste ele.
"Are you not entertained? "
Scott este un regizor
baroc, acuzat mereu de detractorii sai pentru simtul sau acut vizual
in detrimentul actorilor si al naratiunii. Dupa o cariera furtunoasa,
plina de esecuri de public si certuri cu producatori lipsiti de
viziune, Scott revine in forta cu un film care incheie mileniul in
ideea ca de doua mii de ani incoace nu s-a schimbat mai nimic pe
pamint. Colosseum-ul lui Scott este arena eterna, cea in care
publicul spectator vrea senzatii tari, adrenalina, piine si circ.
Este si ceea ce a ajuns cinematograful azi, o disfunctie intre arta
si industrie, menita sa recupereze cu orice pret banii investiti si
sa scoata din amorteala si rutina zilnica rontaitorii de popcorn.
Lectia lui Scott din 2000 A.D. este ca se poate face un film pe care
sa-l aclame publicul mic si mijlociu dar si criticii si cinefilii
impatimiti. Pentru ca Gladiator
este spectacolul pur, epic, maiestuos, cinema 100 %. Si mai mult, o
sarja mascata a artistului impotriva unui sistem de mercenariat, in
care intri in arena, te umpli de glorie si apoi multimea te uita
imediat. La fel ca in Hollywood, unde esti vedeta pina la urmatorul
film. Daca acesta e un esec, esti deja o glorie trecuta. Intreaga
cariera a lui Scott a stat sub acest semn, fara premii, fara elogii,
fara libertatea de a crea liber. Ridley Scott este Russell Crowe,
gladiatorul care sta in arena si urla multimii insetate de singe,
“acum sunteti multumiti?”. In arena realizezi ca poftele umane
sunt mereu aceleasi de la prima caverna la primul pas in cosmos, sex
si violenta, cit mai mult sex si cit mai multa violenta. Lumea in
care traim a uitat definitiv maximele lui Marcus Aurelius (un Richard
Harris in amurg), visele, nobletea. “Ce e Roma? -Un vis…”
Replicile din film l-ar face invidios si pe Shakespeare. “Ceea ce
facem in aceasta viata dainuie in eternitate”. Asta e si menirea
artistului, a creatorului de cinema adevarat, ce va rezista mai mult
decit o vara in box-office-uri. Oliver Reed primeste un ultim rol
extraordinar, simbolic- Proximo, simbolul actorului care stie care e
pretul gloriei. El stie cum poti sa-ti cumperi libertatea-trebuie sa
cistigi multimea. In arena. Orice fel de arena, fie ea o scena de
concert rock, un miting electoral, un ecran de cinema. Gladiator
este o meditatie asupra a ceea ce se numeste showbusiness, punind
accent pe mirajul pe care il exercita orice scena luminata asupra
multimii.
Daca in martie 2001
Gladiator va lua sau
nu cel putin cinci Oscaruri, (NA: si a luat exact 5, dar Scott nu, si asta eramarea lui sansa, da, as always, some movies direct themselves..) aceasta se va datora nu mesajului
filmului si nici calitatilor sale cinematografice, ci faptului ca a
fost un succes extraordinar, de public si apreciere generala. That’s
showbiz, and there’s no business like showbusiness. Odata in viata
Ridley Scott a iesit cistigator. In arena. Pe acordurile cele mai
simfonice pe care le-a compus vreodata Hans Zimmer. Lights, camera,
action: Give’em Hell! Pina la urmatoarea lupta: Cut!
ALD
*titlul vine de la o piesa de Michael Shenker, which I love(d).
5 stele din 5 ! (azi, NA, 2024 m-as duce la 9, pentru tot mambojambo-ul cu acel complot debil)
DVD director's cut, nu merita pentru ce in plus. More like deleted scenes. 171 mins vs. originalul la 155. L-am dat la Cinemateca Patria in 2014.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu