marți, 5 mai 2015

Sorcerer (1977) asta seara la Cinemateca Patria !


Am scris pe FB pe 21 aprilie a.c., cind am dat SORCERER si nu eram in Brasov:
Peste o ora la Cinemateca_Patria, la Brasov. de neclasat, de nescapat, mai ales in acest remaster supervizat de Friedkin acum, si care este filmul sau preferat din ale sale (si al meu la fel). De ce am insa senzatia ca vor veni doar citiva curiosi :( ?
Ok, au venit 5 persoane :(!
Astazi e o zi speciala, il reiau, pentru ca sa il revad si eu cum trebuie in acesata copie noua, si vine si prietenul Relu de la Bucuresti, special pentru ca sa vada Sorcerer pe ecran !
Si fac aceasta vizionare in onoarea lui William Friedkin, care anul acesta implineste 80 de ani si al carui film maudit si preferat este ! Si cu care am vorbit despre asta la Cannes, in 2006 !!!
Friedkin insusi a supervizat transferul nou acum 2 ani, dupa ce a dat studiourile producatoare (Paramount si Universal) in judecata pentru ca acestia au ingropat filmul de la premiera si pina acum !
Faceti-va un serviciu si veniti sa il vedeti !!!
Este un film extrem de rar si nu a fost vazut in conditiile astea de la premiera din 1977 !
*In plus, inainte de film am sa povestesc intrega odisee a productiei, care este la fel de fascinanta ca Sorcerer insusi !!!!*

Cu acest tilu ciudat si criptic, filmul este un remake la Le Salaire de la peur / Salariul Groazei (1953) de Henri Georges Clouzot, si parerea mea, si nu numai) este ca se ridica deasupra originanului. Sau daca considerati aceast lucru o blasfemie, atunci e un remake atipic, care aduce ceva in plus, un remake creativ, poate cel mai creativ remake din istoria cinematografului ! Friedkin a extins filmul intr-o acceptie proprie, personala, psihedelica, si i-a dat o alta dimensiune, lunara, existentiala, mitica.

Iata ce am scris despre film intr-un top mai vechi de soferi extremi facut pentru hbo, unde l-am pus (fireste) pe pozitia 1:

In Le Salaire de la Peur/ Salariul groazei (1953, regia Henri-Georges Clouzot) doua echipaje rivale (Yves Montand, Charles Vanel, Folco Lulli, Peter van Eyck) transporta nitroglicerina prin jungla sud-americana, in camioane, in conditii extrem de periculoase. Dupa romanul lui Georges Arnaud, aparut si la noi in colectia Delfin. Never beaten. Ursul de Aur la Berlin, Marele premiu la Cannes si BAFTA pentru cel mai bun film in 1955. In mod incredibil Clouzot (Les diaboliques), a filmat in Franta, intr-un decor natural, care a fost amenajat de la zero. Primul cadru e acelasi cu referentialul musuroi de furnici si scorpioni din The Wild Bunch/Hoarda salbatica (1969) al lui Sam Peckinpah ! Remake de William Friedkin in 1977 sub titlul:

William Friedkin este considerat “le maitre absolut de la pursuite infernale”, de la French Connection si To Live and Die in L.A. la Jade si The Hunted. In 1975 Friedkin, insurat pe atunci cu Jeanne Moreau si mare fan al filmului din 1953 de Henri-Georges Clouzot se regaseste cu acesta la masa in Franta. Ii cere drepturile de remake, acesta ii da binecuvintarea, mai tirziu Friedkin afla ca Clouzot nu are nici un drept asupra filmului sau si ca trebuie sa cumpere drepturile sursei originale, romanul lui Georges Arnaud. Cu toate acestea se lanseaza intr-o cruciada nebuna, care a angajat doua studiouri (Paramount si Universal), un titlu obscur si misterios, si o productie costisitoare in Republica Dominicana (plus secvente in inca 4 tari: Israel, Mexic, Franta la Paris si SUA-New Jersey!) cu un buget si deadline depasit.

Un timing de premiera ghinionist, in vara lui 1977, cu doua saptamini dupa un filmulet numit...Star Wars ! Esec rasunator (si de critica care l-a desfiintat), care avea in cele din urma sa-i deraieze cariera. Muzica de TANGERINE DREAM, in primul lor score, adusi de Friedkin din Germania.

In rolul principal Roy Scheider, dar alegerea initiala fusese McQueen. Din pacate cu Steve McQueen ar fi avut alta soarta de box-office si cult following, dar McQueen n-a vrut sa paraseasca America si a vrut un rol si pentru nevasta-sa (Ali MacGraw), iar Friedkin a fost extrem de vehement sa filmeze in locatie. Paul Newman a refuzat si el rolul. Scenariul lui Walon Green (The Wild Bunch), introduce povestea originii personajelor care au esuat in satucul sud-american, si un final mai sadic decit cel original (daca e posibil !). Soferii sunt Roy Scheider, Bruno Cremer, Francisco Rabal si Amidou, un casting atit de eclectic incit ar meritat un premiu.

Friedkin despre Sorcerer: " My favorite of all the films that I have made. It's one of my only films I can watch because it came out almost exactly as I intended.
(Preferatul meu din toate filmele pe care le-am facut. E unul din putinele pe care pot sa le vad, pentru ca a iesit exact asa cum vroiam sa fie).
Grand film maudit si unul din filmele mele preferate.

interviu audio cu Friedkin despre film aici din timpul litigiului (2012)

5 din 5/10 din 10 !

un eseu aprofundat despre Sorcerer, No Way To Managua, here !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu