sâmbătă, 2 ianuarie 2016

Vilmos Zsigmond RIP

Welcome to 2016 :(
chiar azi cind boleam si colegii de bresala il sarbatoreau pe Vivi, al nostru VilmoȘ) s-a dus ultimul mare DOP artist al luminii al unei epoci fantastice, acum alaturi de prietenul sau Laszlo Kovacs, mort in 2007. Despre ei s-a facut un documentar, prezentat la Cannes, No Subtitles Necessary: Laszlo & Vilmos (2008).
Vilmos Zsigmond avea 85 de ani. S-a nascut in Ungaria in 1930 (la Szeged), de unde a fugit, asemeni lui Laszlo, Peter Medak si multi altii, in urma revoltei din 1956. Primul film respectabil, McCabe & Mrs. Miller (as director of photography, 1971), apoi The Hired Hand. Din nou pentru Altman, The Long Goodbye.  Deliverance pentru John Boorman. Sperietoarea lui Jerry Schatzberg. Sugarland Express pentru Spielberg. A luat Oscarul pentru Intilniri de gradul trei, a filmat si Vinatorul de cerbi si Heaven's Gate pentru Michael Cimino,

 si patru filme de Brian De Palma  (incepind cu Obsession-1976, apoi Blow Out) cu care era prieten si cu care a impartit virtuozitatea cadrelor-plan extrem de dificile (v. tracking shotul de deschidere din Bonfire of Vanities, 1990),nominalizare la Oscar pentru The Black Dahlia. In ultima perioada a lucrat cu Woody Allen, 3filme: Melinda and Melinda, Cassandras Dream si You Will Meet a Tall Dark Stranger.


I haven't found a cinematographer I like as much Vilmos Zsigmond. His style is so natural and has so much more gravity and grittiness than this slick, glossy photographic style.
Dan Mindel-DOP

Cu Nicholson regizor la The Two Jacks,anterior l-a filmat in The Witches of Eastwick si apoi in The Crossing Guard.
Articol indiewire, 9 filme de Zsigmond, exemple de masterclass de lumini si umbre, aici 
Masterclass de la festivalul de la Toronto in 2014, 70 de minute no less, aici  sau:





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu