sâmbătă, 13 septembrie 2008

Astana vista Baby !

in citeva ore incepe ceremonia de inchidere a festivalului, urmata de vizonarea filmului premiat. Am vazut jumatate din competitie, incheind cu coproductia kazahsano-ruso-franco-germana Songs from the Southern Seas, scris si regizat de Marat Sarulu, caruia i-am dat cel mai mare punctaj, 7 (adica 3 1/2 din cinci) si trebuie sa spun ca din cei 10 ziaristi care au dat cotatii am fost cel mai zgircit la vot, cu cea mai mica nota , 2, pentru The Unknown. Am aflat intre timp ca toate filmele uzbece sunt pe video, pentru ca n-au alte posibilitati tehnice si nici cinematografe adecvate, etc. Kirghizii la fel, doar Kazahstanul are acum puterea sa faca filme de anvergura, in sistem de coproductie, beneficiind de suportul programelor Media europene. Mongol (Ivan Passar) si Ulzhan (Schlondorff, la a carui petrecere foarte tare am fost la Cannes in 07-predestinare ?) si Tulpan sunt cele mai mari filme facute pina cum aici. Dar acest Songs vine aproape, o poveste despre toleranta si dragoste in prietenia dintre un cazac si un rus, distrusa de sosirea pe lume a copilului rusului care seamana cu cazacul. O alegorie pentru citeva din problemele regiunii, cu tot cu flashbackuri istorice, filmari in stepa, munti si un baraj impresionant.
Am mai vazut insa Shultes, un film rusesc prezentat la Cannes in Quinzaine anul asta, extrem de minismalist. Shultes e numele protagonistului, un marunt hot de buzunare. Inspirat de Pickpocket al lui Bresson si in stilul filmelor romanesti actuale (cu mentiunea ca acesta se intimpla pe o lunga bucata de timp), e zic eu mai bun si mai cu noima decit ele, are finalmente mai mult miez. Cu toate ca are si o parte sentimentala (prietenia lui Shultes cu un copil, hot si el), un truc narativ, ritm letargic si un final abrupt, Shultes (scris si regizat de Bakur Bakuradze) e un studiu de caz interesant. 3 1/4 din cinci
Am recuperat si Absurdistan al lui Veit Helmer, o comedie absurda despre razboiul dintre barbati si femei intr-un satcuc imaginar care nu mai are apa. Personajele principale sunt un baiat si o fata destinati sa fie uniti in momentul in care stelele vor fi in forma perfecta. Facut in stilul filmelor mute cu o distributie internationala (pentru a amesteca trasaturile fetelor, una din actrite e romanca !) a fost filmat in Georgia si Azerbaigian. Muzica de exemplu e de japonezi. Extrem de apreciat la Sundance, unde a avut premiera. L-am cunoscut azi noapte pe coscenaristul georgian Zaza Buladze care era extrem de suparat pentru ca rusii (imperiul Gascom cum il numeste) ii invadeaza tara. Si ne felicita pentru ca Romania s-a alaturat protestului, chiar daca Basescu a facut-o dupa Sarkozy.
Gluma festivalului (copyright Nae caranfil), e Astana Vista baby ! Anyway, plecam in miez de noapte, la 3 jumate dimineata, via Istanbul sa ajungem in absurdistania noastra !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu