luni, 17 octombrie 2011

Taxi Driver-ginduri dupa 24 de ani !

Am vazut ieri la Studio pe ecran mare Taxi Driver restaurat, digital, frumos, stereo, culorile reale, nu copia alb-negru de la Cinemateca, vazuta in studentie ! Dar mult timp din film mi-am amintit lucruri, ca despre vechi prieteni ! Pentru e ca si cum m-am revazut cu un bun prieten ! Prima oara am vazut Taxi Driver, pe vhs, noir et blanc, la Brasov, prin noiembrie 1987 in casa doctoritei mele psihiatre de atunci ;), si m-a marcat ca nu a prins subtextul filmului, la care m-am gindit cit am dus caseta vhs inapoi de la Saguna pina pe linga Dinamo, circa juma de ora pe jos. Cred ca-mi amintesc bine si era pe caseta cu Osterman Weekend al lui Pekinpah, dupa Ludlum, si doamnei ii placuse mai mult spymovie-ul si se asteptase ca Driver-ul sa fie mai action. Poate la fel ca si cucoana care vrea sa dea in judecata producatorii lui Drive.

Mult timp filmul a ramas pentru mine alb-negru, chiar si azi ma mai gindesc la el asa, pentru ca functioneaza mai mult ca un film noir, ceea ce in parte e.
Muzica lui Bernard Herrmann in ultimul sau score, (de fapt ultimul insert pe imagine e dedicatia catre el), cu toba de fanfara care a fost "ciordita" si de Nicolaescu la scena executiei din abator din Revansa (!), si cu saxofonul bluesy, voice over-ul lui De Niro, cele doua geci militare, cu insemnul King Kong, dublul cameo al lui Scorsese, aparitia lui Joe Spinell ca dispecer la inceput, ochii Cybill-ei Shepherd, obsesia lui John Hinkley jr. pentru Jodie Foster, care a dus intr-un sindrom Travis Bickle "life imitating art" la tentativa de asasinare a lui Reagan, Albert Brooks (da, azi, vazindu-l in Drive si gindindu-ma daca are vreo legatura optiunea de casting a lui Nicholas Winding Refn , avind in vedere ca stiu cit l-a influentat Scorsese din Mean Streets si Taxi Driver, si a citat in Bleeder chestia cu mersul la film al unui singuratic Madds Mikelssen).
Shuntat la Oscar (4 nominalizari), dar laureat cu Palme D'Or in 1976, e in topul AFI al celor mai bune filme ever, pe locul 52, si in top 250 imdb pe locul 43. Cam putin dupa parerea mea, pentru unul din cele mai influentiale filme din istoria cinematografului !
Missed opportunity: Harvey Keitel filmeaza aici la IPU al lui Bogdan Dreyer, putea fi adus sa vorbeasca despre film, cred ca ar fi venit cu placere !

si apoi m-am gindit de cite ori l-am vazut, cum l-am revazut la cinemateca (Eforie) si m-a impresionat cum a filmat Michael Chapman blocul unde sta Iris, ca o coborire in iad, cadru care m-a impresionat pina azi, apoi cum mi l-am tras pe caseta in Danemarca prima data in format, 1.85.1, si am citit eseul "God's Lonely man", in care Travis e vazut ca mergind cu taxiul ca un submarin in strazile din iad, intr-o lume inumana, lipsita de umanitate, noaptea, cind "all the animals come out",

apoi de cum mi-am luat dvd-ul in 2001, editia speciala, am vazut documentarul despre el, de unde am aflat ca Brian de Palma (care ar fi putut initial sa-l regizeze)le-a facut legatura lui Schrader si Scorsese, cum mi l-am recumparat in editia pe doua discuri in Dublin pe 31 decembrie 2007, etc, etc. Nu stiu de cite ori am vazut filmul pina acum, dar recalculind, cred ca ieri l-am vazut a 7-a oara. Doar de 7 ori in 24 de ani ? Asta vine odata la 3 ani si un pic...Dar e un film pe care-l stiu pe de rost, pentru ca l-am vazut cu mintea fresh, pe cind aveam 17 ani, apoi revazut la 21, si so on. Si fiecare intilnire a insemnat ceva special, mai ales prima de pe dvd, cind eram la inceputurile absolute ale acestui tehno-gadget si vedeam toate materialele, poze (stills), si aveai si scenariul ca un bonus de multimedia ! Those were the days, before downloading & torrents ! Si care ar fi fost motivul pentru care m-as fi dus pina la Berlin anul acesta, sa-l vad restaurat si cu Paul Schrader povestind despre el.

Harper Bazaar a facut o reconstituire foto din filmele lui Scorsese cu actori noi,
si imaginea din Taxi Driver este cea mai interesanta, Keanu Reeves as Travis si Chloe Moretz as Iris ! Chloe (Kick-Ass), joaca in noul film al lui Scorsese, HUGO !
NB: mai puteti vedea filmul miercuri la ora 15.30 la cinema Studio !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu